Szeretne saját weblapot, de nem tudja miket érdemes átgondolni előtte? Felsorolom, hogy mik a weblap készítés lépései és a weblap tervezés menete.
Ma már nyugodtan egyetérthetünk abban, hogy az online jelenlét nagyon fontos. Szinte minden vállalkozás rendelkezik saját weblap arculattal vagy legalábbis tervezi, hogy csináltat egyet. De mi is a weblap készítés lépései? Miket kell átgondolni?
A saját weblap az hosszú időn keresztül képviselni fogja a cégünket és a vállalkozásunkat. Tehát szeretnénk ha pozitív képet kapjon rólunk a látogató. Rosszul sikerült weblap tervezés rengeteg kárt tud tenni. Sokszor találkoztam azzal az esettel, hogy valaki csak azért szerette volna, ha saját weblap legyen a cégének, mert a többieknek is van, de egyedi ötlete, elképzelése nem volt. Ekkor érdemes elgondolkodni. Szeretnénk ha sikeres weblap készülne? Ha ügyfeleket szereznénk vele? Ha a válasz igen, akkor olvassuk el mi a weblap készítés lépései:
Weblap készítés célja
Weblap készítés lépései közül a legfontosabb a cél meghatározása. Legtöbbször az szokott lenni, hogy a saját terméket vagy a céget megismertessük a világgal. Tartsuk szem előtt hogy a látogatónak nem fontos tudnia mi a weblap célja. Ő csak felkeresett minket remélve, hogy megkapja azt az információt ami érdekli. Mi viszont tudjuk a célt és azt szem előtt tartva érdemes kialakítanunk az oldalunkat.

Mi a weblap készítés célja?
– Terméket vagy céget megismertesse a világgal. Hosszútávon itt nemcsak az a cél, hogy megismerjék a céget, hanem, hogy bizalmat ébresszünk a látogatóba és a cégnek jó hírét keltsük.
– Kérjen árajánlatot. A látogatót kezdje el érdekelni a termék és vegye fel velünk a kapcsolatot.
– Vásároljon a weboldalon keresztül. Sikeres weblap bizalmat sugároz és így eléri, hogy a látogató a keresett terméket tőlünk vegye meg. Magyarországon egyre többen fizetnek már weboldalon keresztül, de még mindig sokan vannak, akik nem bíznak ebben a fizetéses módszerben. Tehát különösen fontos, hogy nagyon jó és ügyfélbarát weboldallal jelenjünk meg a piacon.
– Íratkozzon fel a hírlevélre. Az ügyfelekkel való rendszeres kapcsolattartás talán legegyszerűbb módja. Nem kell egyesével megkeresni őket, mégis folyamatosan eljuttatjuk hozzájuk az ajánlatunkat. Érdemes mindenképpen felvenni a célok közé.
– Kapcsolatfelvétel. Tudassa az oldal a vásárlóval, hogy hogyan tud felkeresni minket. Látogasson meg minket vagy lépjen kapcsolatba velünk.
Mindig tartsuk szem előtt a célokat és mindig összpontosítsunk a legfontosabbra. Lehet több célunk is, de ha hatékonyak akarunk lenni, akkor a fő célra fókuszáljunk.
Célközönség meghatározása
Ha sikerült meghatározni a célt, akkor válasszuk ki a célközönséget is. Ez is fontos lépés, hiszen őket célozzuk meg a weblap készítés során. Gondoljuk végig, hogyan szólítjuk meg őket, milyen grafikát fogunk használni, milyen tartalom kerül az oldalra, hogyan alakítsuk a szerkezetét és milyen figyelemfelkeltő elemeket fogunk használni.
Első körben gondoljuk végig, hogy kik lesznek az ügyfeleink és hogyan akarjuk őket vezetni az oldalon. Mik azok az elemek amik érdekelhetik és milyen módon valósítják meg az általunk kitűzött célt? Például: babaruházati webshop-nál teljesen mások lesznek a weblap készítés lépései, mint egy ügyvédi iroda esetében. Az előbbi oldalt nyugodtan tervezhetjük vidámabbra és szabadra, míg az utóbbinál inkább a konzervatívabb stílus felé vegyük az irányt és csak a lényegre koncentráljunk.
Domain név
A megfelelő domain név megválasztása a sikeres weblap készítés kulcsa. A domain név alapján fogja azonosítani a weboldalunkat az interneten, tehát ez alapján fognak a látogatók ránk találni. Gondoljuk át milyen domain nevet fogunk választani. A weblap készítés lépései közül ez az egyik legfontosabb.
Fő szempontok domain név választásakor
– rövid és lényegretörő: az igazán jó domain az ami könnyen megjegyezhető és kapcsolódik a profilunkba. A látogató nem fogja tudni megjegyezni a hosszú és bonyolult neveket.
– tartalmazzon kulcsszót: Domain nevedet úgy is megválaszthatod, hogy legyen benne kulcsszó, így nagyobb eséllyel fognak rátalálni az inerneten, ráadásul seo szempontból is jó választás.
– márka vagy brand név: Van jól csengő neve a vállalkozásodnak vagy a termékednek? Igen. Akkor válaszd azt domain névnek és így is népszerűsítsd.
– végződés meghatározása (.hu, .eu, .com): Cégünket csak Magyarországon szeretnénk népszerűsíteni vagy külföldön is. Ha leginkább Magyarországra szeretnénk fókuszálni, akkor .hu-s nevet válasszuk. Ha külföldön is, akkor érdemes elgondolkodni a .com vagy a .eu végződéseken is.
– ragozás: A keresett név már foglalt és nem találunk jobbat? Mit tehetünk? Nézzük meg, hogy szabad-e a többes száma. Ha igen, akkor foglaljuk le. Érdemes minden esetben lefoglalni a legtöbb variációt.
Egyedi grafikai arculat
Cégnek már van kialakult arculata? Igen. Akkor nincs más hátra mint a weblap tervezése során a már kitalált grafikai elemeket is használjuk. Lényeges szempont, hogy az egész cél, vállalkozás azonos grafikai kinézetet kapjon. Hogy ez miért fontos? Mert a látogatók jobban tudják azonosítani a céget. Ha például látnak egy szórólapot vagy plakátot az utcán és utána a böngészőbe megjelenik a saját weblap képe, akkor egyből párosítani tudják. Egységes design elengedhetetlen. A legjobb ha az összes grafika egyszerre készül el.
A grafikai terv illeszkedjen a vállalkozás típusához. Ne próbáljunk meg nagyon eltávolodni a szokásos keretek közül. Inkább figyeljük a konkurenciát vagy a webes trendeket és próbáljunk meg ötleteket nyerni. Hagyjunk időt és ne hamar gyorsan csináljuk vagy csináltassuk meg. A sikeres weblap tervezés hosszú folyamat.
Miről szól a weblap?
Sokan beleesnek abba a hibába, hogy túl sokat akarnak közölni a weblapon keresztül a látogatóval. Úgy gondolják, hogy mindent ami csak az eszükbe jut leírnak és feltöltenek, így biztos semmi sem marad ki. Ez bizos hogy jó megoldás? Egyértelműen nem. Fontos, hogy tudatosítsuk magunkba mit akarunk közölni és mennyit. Fel akarjuk-e kelteni az érdeklődését vagy minden információt le akarunk írni? Gyakran futok bele olyan weblapokba, ahol kilométeres táblázatokba szerepelnek az árak vagy a különböző mellékletek. Érdemes ezeket kerülni és csak akkor feltölteni, ha mindenképpen szükséges.
Másik tipikus hiba, hogy nem derül ki a látogatónak miről is szól az oldal. Ha a felhasználó meglátogatja a weblapot, akkor körülbelül 3-5 másodperc áll rendelkezésünkre, hogy meggyőzzük jó helyen jár. Ennyi idő áll rendelkezésre, hogy elegendő információt közöljünk vele. Ha nem kapja meg továbbáll. Hogy valósítsuk ezt meg? Lényegretörő szövegekkel és képekkel. Ha tehetjük, akkor az egész oldalon ezt használjuk. Ha a saját weblap rendelkezik bloggal, akkor ott írhatunk minden témában terjedelmes cikket, de a weblap többi részén inkább a lényegre koncentráljunk.
Tartalom: képek és szövegek
A látogatók azért jönnek a weblapra, mert információt keresnek. Ha ezt nem kapják meg, akkor tovább fognak menni egy olyan oldalra hol ezt megkapják. A mi egyik célunk az, hogy kiszolgáljuk a látogatóinkat. Ezt pedig a weblapon releváns, hasznos információkkal lehet. Kerüljük a felesleges tartalmakat. Ne legyen az az érzésük, hogy csak a helyet akarjuk kitölteni. Inkább kevesebb és minőségi szöveget írjunk. A képekkel ugyanez a helyzet. Beszédes, információ gazdag képeket válasszunk, amik ráadásul jó minőségűek. Itt is mint minden esetben törekedjünk a minőségre. Több időbe telik, de megéri.
Tartalomkezelés és frissítés
Sok weboldalt láttam már, ami az elkészültekor nagyon szépen nézett ki és nagy bizalommal voltam az irányába. Az idő múlásával viszont egyre rosszabb és rosszabb lett. Ennek két oka van általában. Az egyik hogy nem töltenek fel új tartalmat és így a weblap a visszatérő vendégeknek nem nyújt új információt, a másik pedig a hanyag tartalomfeltöltés. Ne essünk ebbe a hibába. Gondoskodjunk folyamatosan új tartalomról és mindig nézzük meg, hogy a felkerült tartalom jól jelenik-e meg.
A tartalomfeltöltés már kevésbé egyértelmű. Sokan úgy gondolják, hogy a weblap készítés egy csomó pénzbe került, akkor a tartalomfeltöltésre már nem akarnak áldozni. Egy kis idő múlva azt tapasztalják, hogy a weblap belassult és szétesett. Ilyenkor felhívjak a céget, aki készítette és reklamálnak. Végül kiderül, hogy a képek túl nagyok, tartalom rosszul lett feltöltve és ehhez hasonló gondok. Természetesen ez csak egy példa volt, de gyakran előfordul ilyen és ehhez hasonló eset. A tanácsom az, hogyha már kifizettük a weboldal készítés díját, akkor néha néha ellenőriztessük a webesünkkel vagy adjuk ki teljesen a tartalomfeltöltés feladatát.
Weblap főbb funkciói
Tudjuk már miről fog szólni az oldal, milyen tartalom lesz rajta, hogy fog kinézni, akkor már csak a funkciókkal kell tisztába lenni. Ezt is még a tervezés fázisában tisztázzuk, mert egy kész oldalba sokkal nehezebb és költségesebb útólag beépíteni különböző modulokat, funckiókat. Ráadásul ez a webprogramozók rémálma.
Pár funkció a teljesség igénye nélkül:
– látogatói bejelentkezés
– hírlevél
– kapcsolati és egyéb formok
– statisztika
– szavazás
– fórum
– webáruház
Weblap reklámozás, hirdetés
Ha mindennel kész vagyunk, akkor elkezdhetjük az weblap népszerűsítését. Ezt sokféleképpen megtehetjük. Pl.: linképítés, adwords kampányok. Ha hoszzú távon gondolkodunk és sikeres weblap a célunk, akkor folyamatosan minőségi és egyedi tartalmat közöljünk a weboldalon. Mellette persze érdemes az egyéb lehetőségekkel is foglalkozni.
Ezek voltak a weblap készítés lépései. Alaposan gondoljuk át a fent leírtakat és törekedjünk a tökéletességre. Egy weblapot általában nem rövid időre készítünk, hanem több évre. Fordítsunk rá elegendő figyelmet és időt. Ha úgy ítéljük meg, hogy nem fér bele az időnkbe vagy nem értünk hozzá, akkor a weblap tervezés feladatát adjuk át egy ezzel foglalkozó személynek.