Minden újonnan induló weblap esetén fontos szempont, hogy mikor fognak rátalálni a Google keresőrobotok és mikor fognak érkezni az első látogatók. Hiába van szép és szerintünk tartalomban gazdag a weblapunk, sajnos nem sokat ér, ha a Google találati lista első oldala nem tartalmazza. Mit tehetünk? Hogyan érjünk el jó helyezést a Google találati lista szerint? Mik a Google rangsorolás szempontjai ?
Miért fontos a jó helyezés a Google találati lista oldalán?
Felgyorsult világunkban ha valakinek információra van szüksége, akkor a legtöbb esetben a Google kereső segít neki. Begépeli a számára fontos kulcsszavakat és a találati listáról kiválasztja az értékesnek tünő weblapot. A felhasználók többsége az első oldalról fog választani. Kevés az olyan, aki megnézni a második vagy akár a harmadik oldalt is. Legtöbb látogató az első három találat egyikére fog rákattintani. Nem véletlen, hogy minden Google pozíció és Google helyezés aranyat ér.
A jó helyezés másik vonzereje a látogatószerzésen kívül az, hogy ingyen van. Természetesen itt nem az Adwords hirdetésekre gondolok, amik a találati lista tetején sárgával jelennek meg, hanem az alatta lévő sok esetben értékesebb találatokra. Ezekért a helyezésekért nem pénzzel, hanem sok-sok munkával eltöltött órával fizetünk. Viszont ha jól csináljuk, akkor folyamatosan biztosítani fogja a folyamatos látogatószerzést a weblapunkra. Sőt, sok felhasználó esetében többet is fog érni, mint a fizetett hirdetések. Az emberek egyre kevésbé választják a fizetett hirdetéseket, mert pontosan tudják, hogy azok a legtöbb esetben nem elég erős weblapok. Én is ilyen vagyok. Inkább a tényleges Google találati lista linkjei közül választok.
Google kereső működése
A weben lévő weblapokat folyamatosan úgynevezett keresőrobotok nézik. A keresőrobotok valójában kis programok és a feladatuk az, hogy minden egyes weblap kódját végignézzék és elmentsék az adatbázisba vagy más néven indexeljék. Ha végeztek az egyik weblappal, akkor mennek tovább a másikra.
Amikor beírjuk a Google keresőbe a kívánt kifejezést, akkor a már lementett adatbázisból nyerjük ki a találatot. Ez a keresés jóval gyorsabb megoldás, mintha akkor nézné végig a világhálón lévő összes weblapot.
Hogyan kerülhetünk fel a találati listára - Google rangsorolás szempontjai
Mostmár tudjuk, hogy miért is fontos a jó helyezés elérése a Google találati listán és hogy is hogyan működnek a keresőrobotok. De hogy tudjuk ezt elérni? Mik a Google rangsorolás szempontjai? Hogyan tudunk jó helyezést elérni?
Értékes tartalom
Ezt már párszor leírtam, de valószínűleg még sokszor le is fogom. Jó Google pozíció és a jó weblap alapja az értékes tartalom. De mitől is lesz értékes egy weblap? A minőségi és egyedi tartalomtól. Ne próbáljunk meg innen, onnan lemásolni tartalmakat. Szánjunk rá elegendő időt és írjunk a weblapunkra a célközönséget érdeklő tartalmat. Ha sikerül, akkor nagyobb az esély, hogy a látogatók visszatérnek hozzánk. Értékelni fogják, hogy próbáltunk valami újat, egyedit nyújtani. Már sokszor előkerült témát is lehet egyedivé tenni. Írjuk le a saját észrevételeinket, tapasztalatainkat. Látogatók szeretik az olyan cikkeket, ami nem csak száraz tényből állnak, hanem a személyes élményen, tapasztalaton alapszanak. Ha a látogatók tetszését sikerül elnyerni, akkor a Google találati lista is kedvezőbb eredményt fog mutatni.
Bővebben az értékes tartalom létrehozásáról a Google oldalán lehet olvasni.
Kulcsszavak
Weblapunk tartalmi és szerkezeti kialakításánál is figyeljünk a keresőoptimalizálás szabályaira. Próbáljuk úgy felépíteni és megírni az egyes bejegyzéseket, hogy az általunk választott kulcsszavakra előkelő Google pozíció legyen a miénk.
Ehhez nyújt segítséget a Keresőoptimalizálás ingyen avagy a seo alapjai című bejegyzésem.
Weblap kora
Minél régebb óta van fenn a weblapunk a neten, annál inkább hitelesebb a Google szemében. Túl nagy jelentőséget szerintem nem kell ennek tulajdonítani. Leginkább egy induló weblap esetében van szerepe. El kell telni egy kis időnek, míg a Google kereső megbízik a weblapban és látogatókat enged rá.
Tartalmi változás, frissítés
Sokan gondolják úgy, hogy elegendő egy weblapot elkészíteni egyszer és aztán majd magától hozza a látogatókat és nem is kell vele dolgozni többet. Ez egy óriási tévedés. Érdemes az oldalakat folyamatosan frissíteni vagy új oldalakat létrehozni. Legegyszerűbb módja a tartalmi frissítésnek ha indítunk egy blogot. Segítségével nem csak új látogatókat tudunk szerezni, hanem értékesebbek is leszünk a Google szemében. Arról nem is beszélve, hogyha több oldalból áll a weblapunk, akkor több kulcsszó esetén számíthatunk jó Google helyezés elérésére.
A tartalomfrissítésre azért is érdemes odafigyelni, mert a keresők az olyan oldalakat, amikkel régen nem foglalkoztak kiveszik a találati listáról.
Ha saját blogot szeretnénk indítani, akkor érdemes elolvasni a Saját blog készítése – saját blog létrehozása bejegyzésemet.
Megfelelő kódolás
Weblap készítés során nagyon figyeljünk oda, hogy a kódolás lehető legjobb minőségű legyen és a keresőrobotok könnyen be tudják járni a weblapot. Emellett még a weboldal töltésére is jó hatással van.
Ellenőrzésre a w3c validatort érdemes használni.
Weblapunkra mutató linkek
Weblapunkat a látogatók nem feltétlenül a Google kereső segítéségével érhetik csak el, hanem például más weblapokról is. Azt a folyamatot, amikor más oldalakon megjelenik a mi weblapunk linképítésnek hívjuk. Két fajtája van: természetes és mesterséges. A természetes linképítés a számunkra és épp ezért a Google kereső számára is. Ilyenkor értékes a weblapunk a látogatók számára, ezért különböző blogokon, fórumokon és egyéb helyeken megemlítenek minket. A mesterséges linképítés is hasznos egy bizonyos szintig. Ide soroljuk a linkkatalógusokat, ahova beküldjük a weblapunk linkjét és várunk, hogy felkerüljünk. Ezekkel érdemes óvatosan bánni, mert ha egyszerre hirtelen sok link mutat a weblapunkra, akkor könnyen büntetést kaphatunk. Ráadásul időigényes feladat is. Törekedjünk a természetes linképítésre. Készítsünk értékes oldalt a látogatók számára.
Belső linkek megfelelő használata
A belső linképítés az, amikor a látogatóinknak figyelmébe ajánlunk más saját weboldalt. Ez a Google kereső számára nem annyira értékes magatartás, mint a többi, itt felsorolt módszer, de mindenképpen érdemes használni. Szerintem elsősorban ne a Google és a keresőrobotok miatt használjuk, hanem, hogy segítsük a látogatókat tájékozódni az oldalon, illetve, hogy elérjük, hogy tovább maradjanak a weblapunkon.
Weblapról kifelé mutató linkek
Ez elsőre érthetetlennek hangzik. Miért adjak esélyt a látogatóknak, hogy átmehessenek egy másik oldalra? Biztos jó megoldás ez? Igen, biztos. Google értékeli, ha egy weblap segíti a látogatót megtalálni a számára fontos információt. Ha blog bejegyzést írunk, akkor mindig legyen 1-2 kifelé mutató link, így segítve a látogatót. Figyeljünk oda, hogy csak a témába vágó hivatkozás legyen.
Mobilra optimalizálás
Google már egy ideje bejelentette, hogy a mobiltelefonokról való keresés során csak az optimalizált weblapokat hozza fel a találati listán. Erre a hírre nagyon sokan kezdtél el weblapjukat mobilra is optimalizálni. Számos értékes Google helyezés veszett el e miatt.
Bővebben a Google előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat című bejegyzésemben lehet olvasni erről.
Felhasználói viselkedések
Google a sikeres működése érdekében olyan információkat is tárol, mint például azt, hogy a látogatók egy adott weblapon mennyi időt töltenek. Minél több időt, annál értékesebb az adott weblap. Ez alapján is jól látszik, hogy a Google rangsorolás teljes egészében a felhasználókhoz van igazítva. Érdemes mindig az ő fejükkel gondolkodni, amikor dolgozunk a weblapunkon.
Domain név és a domain név típusa
Jó domain név választással számos értékes Google helyezés nyerhető a versenytársakkal szemben. Saját tapasztalatból tudom, hogy egy megfeleően megválasztott domain név, akár önmaga is sok értékes látogatókat hozhat. Mi azért ne elégedjünk meg ennyivel. Tegyünk meg mindent, hogy minél előrébb kerüljünk a Google rangsorolás során. Jó domain név csak segít benne, de a többi rajtunk múlik.
Domain név választásról bővebben a Sikeres domain név választás titkai oldalon olvashat.
Közösségi oldalak
Látogatószerzés és a weblapunk hirdetésének legegyszerűbb és legolcsóbb módja a közösségi oldalak. Próbáljunk meg mindegyiken fenn lenni. Folyamatosan tartsuk a követőinkkel a kapcsolatot. Magyarországon a legnépszerűbb közösségi oldal a Facebook. Ha van weblapunk, akkor ne felejtsük el összekötni a weblappal. Amit kevesen tudnak az az, hogyha rendelkezünk Google+ oldallal, akkor előnyt évezünk a Google rangsorolás során. Ráadásul ha valaki rákeres a cégünkre és van Google+ oldalunk, akkor jobb oldalt megjelenhet az adatlap.
Folyamatos munka és a webes világ figyelése
Ahhoz, hogy jó helyezést érjünk el a Google találati lista szerint és meg is tudjuk tartani, folyamatosan figyelnünk kell a keresőoptimalizálási és a webes trendeket. Szinte nincs olyan terület a web világában, ahol ne lennének óriási harcok minden egyes Google helyezés esetén. Ha szeretnél folyamatosan értesülni a legújabb webes trendekről és még több információt megtudni a keresőoptimalizálás világáról, akkor iratkozz fel hírlevelmre.
A fenti lista alapján jól látszik, hogy igazából a Google annyit vár el, hogy a tartalmat a látogatóknak írjuk. Mindig ezt tartsuk szem előtt, ha keresőbarát tartalom létrehozása a célunk. Továbbá érdemes olvasgatni a Google Útmutató webmestereknek szóló írását.