Manapság már szinte mindenki rendelkezik saját bloggal. Ezek között nagyon sok a jó minőségű, szórakoztató és igényes. Sajnos az ellenkezőjére is van rengeteg példa. Ennek két oka van. Az egyik, hogy sok az ingyenes blog készítő, a másik, hogy sok ember csupán azért fog neki a blog készítés folyamatának, mert másoknak is van. Ha te egyik csoportba se tartozol és szeretnéd tudni hogy mi a blog készítés menete, akkor ez a blogbejegyzés neked szól.
Mi a blog?
Ha rövid választ akarok adni erre a kérdésre, akkor egy internetes napló. Bármit és bármikor írhatunk benne és a publikálhatjuk az interneten. Segítségével adott témakörben kifejthetjük és megismertethetjük olvasóinkkal a véleményünket.
Blog fajtái
Többféle típust különíthetünk el:
– személyes: általában ezeket egy ember írja és a saját érzéseit, véleményeit és a vele történt eseményeket írja le.
– hobbi: adott személy vagy személyek a hobbijukról írnak cikkeket, véleményeket, tapasztalatokat. Ilyenek például: számítógépes játék, fotózás, főzés, stb..
– szakmai: a blogoló a szakmájáról oszt meg tanulságos és érdekes cikkeket.
– céges : adott cég kezd el blogot írni, azért hogy az emberek megismerjék őket és hogy kiépítsenek egy bázist, akik rendszeresen visszatérő vendégei lesznek a blognak.
– közösségi: Jellemzően többen írják és osztják meg tapasztalataikat.
– egyéb: elmélkedő, hír, tematikus, stb..

Mire is jó a blog? Mire lehet és mire érdemes használni?
Az emberek többsége a blogot arra használja, hogy a saját gondolatait, érzéseit és véleményét tudassa a világgal. Még mire érdemes használni? Van-e más funkciója is a blognak?
Közösségépítés
Jól megírt blog összegyűjti az azonos érdeklődési körbe tartozó olvasókat.
Látógatószám növelése
Az igényes blog vonzza a látogatókat. Ha új weblapot készítünk, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy blogot is indítsunk rajta. Igaz sok munkával jár, de ha jól csináljuk, akkor megéri. Növekedni fog a blog látogatottsága és vele együtt a weblap-é is.
Értékesítés és hírdetés
Sikeres blog növeli a blogot író személy vagy cég hírét is. Tehát jó reklám. Ráadásul ha terméket vagy szolgáltatást akarunk eladni, akkor azt könnyebb megtenni, ha már kiépítettük a bizalmat.
Témaválasztás
Sikeres blog alapja a jó témaválasztás. Ezen áll vagy bukik a sikerünk. Rengeteg téma van, amiről írhatunk. A lényeg, hogy ne olyan témát válasszunk, amiről már sokan készítettek saját blog oldalt. Gondoljuk át, hogy mi az ami minket érdekel és amiben igazán jók vagyunk. Ha ilyen nincs, akkor inkább ne is írjunk. Olyat válasszunk amit tudunk szenvedéllyel vezetni. Csak akkor tudunk sikeres blog készítők lenni, ha az olvasó is érzi, hogy fontos nekünk az adott terület és nem azért írjuk mert úgy érezzük, hogy muszáj. Ha több téma is érdekel, akkor sincs baj. Írhatsz több saját blog oldalt is, vagy adjál magadnak időt, míg ki tudod választani, hogy melyik érdekel. Nem kell sietni. Érdemes a témaválasztásra több időt hagyni.
Melyik témát válasszam?
Filmek, játékok, sorozatok, zenék, főzés stb.. Igazából sokáig lehetne sorolni. Nem baj ha olyan témát választassz amivel sokan foglalkoznak. Ha egyedi vagy és törekszel arra, hogy valami újat adj az embereknek, akkor sikeres lehetsz.
Blog szerkesztés
Sok helyen hallhatjuk, hogy értékes tartalom. Vajon mit jelent? Mindenkinek mást. Számomra a blog szerkesztés során az értékes tartalom az, amivel látszik, hogy sok időt foglalkoztak. Nem pár perc alatt írtak valamit, hanem törekedtek az eredetiségre. Nem baj ha az amiről írunk nem a mi ötletünk. Kiindulási pont lehet már megjelent írás, de tegyük hozzá a saját véleményünket, tapasztalatunkat. Ne másoljuk le. Ez egyrészt etikátlan, másrészt többet ártunk vele, mint használunk. Az olvasó egy cikkből nem fog rájönni, hogy úgy másoltuk, de ha többet is megnéz, akkor már világossá válik a számára, hogy a blog készítő nem a saját cikkeit jelenítette meg az oldalán. Legyen jól felismerhető, kialakult és igényes stílusunk, ami csak ránk jellemző. Ebbe a szellemben írjunk.
Tartalmi szempontból az igényesség két részből áll. Egyrészt a tartalom megfelelő szerkesztése, másrészt a helyesírás. A helyesírásra kiemelten kell figyelni, mert hamar elveszi az olvasó kedvét az olvasástól, ráadásul rólunk is negatív képe lesz. Nagyon sok blog pont emiatt nem lett életképes. Ha néha néha lemarad pár betű az nem probléma. Előfordul, de ha hemzseg az alap és durva hibáktól, akkor azt nem fogják megbocsátani.
A tartalom szerkezete jól átlátható legyen, hogy könnyen lehessen benne navigálni és keresni. Legyen jól látható címe és pár soros bevezetése. A látogatók először ezt a kettőt olvassák el és ez alapján fogják eldönteni, hogy érdemes-e elolvasni a blogbejegyzés teljes tartalmát vagy sem. Fordítsunk erre kiemelt figyelmet.
Minden blogbejegyzés tartalmazzon legalább 1-2 képet. Ismerjük a mondást: Egy kép többet ér ezer szónál. Ez a webes világba talán még inkább így van. A látogatók hamar információhoz akar jutni. A kép sokat segít ebben. Felkeltheti a blogbejegyzés iránt az érdeklődését vagy segíthet jobban magyarázni a leírtakat.
Külső megjelenés
Régebben a blog készítés során nem számított nagyon a külső megjelenés. Manapság viszont már látogatókat veszíthetünk ha nem fordítunk erre is elegendő figyelmet. Saját blog készítése során törekedjünk a letisztultságra, könnyű kezelhetőségre és átláthatóságra. Gondoljuk át, hogy mi mit várunk el egy blogtól és úgy alakítsuk ki az weblapot. Különös figyelemmel válasszunk betűtípust és hátteret. A betű legyen jól olvasható és kerüljük el a csicsás hátterek is. Lényeg, hogy szép legyen és a célnak is megfeleljen.
Blogbejegyzés gyakorisága
Saját blog készítése során az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen gyakran jelenjen meg új blogbejegyzés az oldalon? Ha megnézzünk pár nagy blogos oldalt, akkor elszomorodva kell látnunk, hogy bizony náluk napi szinten több blogbejegyzés is kikerül az oldalra. Ne vegye ez el a kedvünket. Gondoljunk arra, hogy ők nem egyedül írják az összeset és ők is kezdték valahol. Ráadásul a blogolásnál nemcsak a mennyiség számít hanem a minőség. A minőségi blogbejegyzés, ami sok látogatót vonz több részből tevődik össze: célközönség hasznosnak és értékesnek találja, érdemes megosztaniuk. Ilyen blogbejegyzés megírására törekedjünk. Ha megvan az új blogbejegyzés akkor mikor jelenjen meg? Mérd fel hogy körülbelűl milyen gyakran tudod őket megjelentetni és a szerint álj be egy rendszeres ütemre. Minnél gyakrabban jelenik meg jó minőségű blogbejegyzés az oldalon, annál több látogatóra számíthatsz. Nem probléma, ha csak hetente egyszer vagy kétszer írsz. A lényeg, hogy az olvasok amikor visszetérnek az oldalra, akkor találjanak új cikket. Ha nem frissül az oldal, akkor szépen elmaradoznak.
Légy aktuális
Sikeres blog készítés egyik biztos módja, ha te szállítod a legújabb híreket. Az emberek nem a már ezerszer átbeszélt, leírt dolgokra kíváncsiak, hanem az éppen aktuális trendekre, eseményekre. Első körben fókuszáljunk ezekre. Derítsük ki, hogy a választott témakörön belül mikről érdemes írni és melyek érdekelhetik az olvasokat. A jó blogger élete nemcsak közlésből, hanem piackutatásból is kell hogy álljon. Ahogy a te olvasóid követnek téged, úgy neked is érdemes másokat követni. Tehát a blogger is blogoló.
Gyűjtsd az ötleteket
Sokszor érezted azt, hogy új blogbejegyzés kellene, de nincs ötleted? Csak bámulod a billentyűzetet és nem történik semmi? Ilyenkor általában nem is jönnek az ötletek és feleslegesen ültünk a gép előtt. Máskor meg pont az ellenkezője van. Megyünk az utcán és bevillanak az ötletek. Mindig legyen kéznél telefon vagy esetleg papír és cerúza. Írjunk le mindent ami csak eszünkbe jut. Később visszaolvasva lehet, hogy ezekből a jegyzetekből lesz a legjobb blogbejegyzés.
Kommentelési lehetőség
Ahhoz, hogy a blog megteljen élettel szüségünk van arra, hogy a látogatók el tudják mondani a véleményüket egy blogbejegyzés kapcsán vagyis tudjanak kommentelni. Ez ma már alapvető funkció blog esetében.
Türelem
A blogger legnagyobb ellensége az idő. Megírja a cikket és türelmetlenül várja a reakciókat. Vajon mit fognak hozzá szólni? Elérjük a kívánt hatást? Szeretni fogja a google? Biztos mindent leírtam? Ilyen és ehhez hasonló kérdések zakatolnak az ember fejében. Sajnos ez elkerülhetetlen, ha lelkiismeretesen csináljuk, akkor a blogbejegyzés elkészülése után is kiváncsiak vagyunk a sorsára. Elemezzük az idő előrehaladtál, hogy mennyire volt sikeres a látogatóknál és ha úgy érezzük, hogy tartalmilag javítani kellene rajta, akkor tegyük meg. Még a Google is értékelni fogja, hogy frissítettük a tartalmat.
Magabiztosság
Ahhoz, hogy jó blogger legyél szükségesed van önbizalomra. Ahogy nő a blog, egyre több blogbejegyzés lesz rajta, egyre több látogató lesz, úgy egyre több lesz a kritika is. Sajnos vagy éppen szerencsére ez vele jár. A negatítv kritikák között lesz olyan, amivel nem érdemes foglalkozni, de lesz olyan is, ami elősegíti az oldal mükődését. Nem érdemes ezeken megsértődni vagy esetleg feladni az írást. Tanulni kell belőlük és folytatni. Sikeres blog készítése hosszú és nehéz folyamat. Folyamatosan fejlődni fogsz, egyre jobban fogod ismerni a látogatók igényeit és egyre több tudást szerzel az adott témában. Vállald, hogy éppen milyen szinten vagy és ne hagyd, hogy bárki más irányítoson, mert akkor már nem önmagad leszel.
Olvasók
Sikeres blogolás nem létezhet olvasók nélkül. Ők jelentik a blog mozgatórúgóját, nekik készül az oldal. Folyamatosan tartani kell velük a kapcsolatot. Reagálni kell az észrevételeikre és folyamatosan elemezni kell a blogot, hogy minnél jobban kiszólgáljuk őket. Ez nem is lesz nehéz feladat, hiszen ezért kezdtünk el írni. Ami nehézséget fog jelenteni az a megtalálásuk.
Olvasók elérése
– Keresőoptimalizálás: szöveget el kell látni a megfelelő kulcsszavakkal, hogy az olvasók rátaláljanak az oldalra a keresők segítségével
– Linképítés ingyen: időigényes és lassú folyamat.
– Közösségi oldalak: Ha kész vagyunk a cikkel, akkor minden esetben posztoljuk ki őket a facebookra, google plusra, twitterrel és a többi közösségi csatornára. Segítségükkel nagyon gyorsan sok embert érhetünk el. Sikeres blog alapja a folyamatos közösségi jelenlét. Ráadásul ingyenes.
– Különböző fizetős megoldások: Ha pénzt is áldozunk arra, hogy többen megismerjék a blogunkat, akkor az alábbi megoldások közül érdemes választani: facebook hirdetés (ez a legolcsóbb megoldás amivel sok embert el lehet érni), Adword kampányok, linképítés
Saját blog készítése ingyen
Ha blogot akarunk létrehozni és nem szeretnénk rá pénzt áldozni, akkor erre is van sokféle megoldás. Írjuk be a keresőbe, hogy saját blog készítése ingyen és máris több lehetőség áll rendelkezésünkre. Pl.: blog.hu.
Én pár blog készítésénél segédkeztem a barátoknak, de azért jobban szeretem magam elkészíteni a weblapokat és a blogokat. Ha igazán igényes és egyedi ingyenes blog készítő rendszert szeretnénk, akkor tanuljuk meg a WordPress használatát, amihez sok ingyenes sablont be tudunk szerezni.
Ezek voltak a saját blog készítés alapjai és a saját blog létrehozása. Szívesen várom kommentben az észrevételeket és a tapasztalatokat.