Alapvető hibák a weboldalkészítésnél

Milyen tipikus hibák vannak, amelyekkel biztos el fogjuk veszíteni a látogatóinkat? Milyen alapvető szempontokat vegyünk figyelembe, ha weboldalt készítünk?

Alapvető hibák a weboldalkészítésnél

Lassú az oldal


Igen, sok weboldal esetében ez a leggyakoribb hiba. A mai felgyorsult világunkban a felhasználók nem fognak sokat várni a weboldal betöltésére. Akármennyire szép és információgazdag, akkor sem fogja senki sem megnézni. A látogatók többsége nem vár arra amíg betöltödik a honlap. Inkább felkeresi valamelyik konkurenciánkat. Amennyire csak lehet optimalizáljuk. Figyeljünk a képek nagyságára (főleg mobilon) és a kód optimalizálására. Legyen a weboldalon kevesebb effekt és kép, de ne tartson túl sokáig míg betöltődik. Az interneten számos online tesztelő felület van, ahol optimalizálni tudjuk.

Én a google féle PageSpeed Insights-t használom.


Optimalizátlan megjelenés mobilon


Mióta a Google bejelentette, hogy mobilon előnyben részesíti a mobilra optimalizált weboldalakat, azóta sarkalatos pontá vált a mobilra optimalizálás is. Nemcsak az asztali gépeken kell megfelelően megjelennie a weboldalunknak, hanem mobilon is. Ha meg akarjuk tartani a mobilos látogatókat, akkor célszerű erre a nézetre is gondolni. Hiba lenne nem optimalizálni rá. Ha nem tesszük meg, akkor a látogató vagy tovább áll vagy nagyon kényelmetlen lesz a weboldal használata (zoom-olás, szétesett oldal, stb.). Továbbá mobilon sokkal jobban kell figyelni a betöltési sebességre, a kód optimalizálására, -(lehetőleg minél kevesebb külső file-t huzzunk be és kevés javascript file-t használjunk)-, és a képek méretére.


Felesleges és semmitmondó információk


Sok weboldal esetén fennáll ez a hiba, hogy sok és felesleges információt tartalmaz. A felesleges információ ártalmas, mint hasznos. Amikor a felhasználó weboldalunkra látogat már tudja, hogy milyen információ érdekli, mi az amit keres. Ha ezt nem kapja meg, akkor el fog kattintani. Erre nincs sok időnk, hiszen átlagosan a látogatók 3-5 másodperc alatt eldöntik, hogy érdekli-e őket adott weboldal vagy visszafordul.


Betűtípusok és színek


Weboldal esetén célszerű 1-2 betűtípust használni és kevés színt is. Kerüljük a túl erőteljes és sokféle szín használatát. Törekedjünk arra, hogy szép és letisztult legyen. Továbbá figyeljünk rá, hogy a tartalom jól olvasható legyen. A túl kicsi betűket használatát kerüljük, mert nem fogják elolvasni. A mai web-es trend a minél nagyobb betűk és a könnyen átlátható weboldal.


Videók


Pár jól használt videó a weboldalon nagyon meggyőző lehet. Ha viszont rosszul alkalmazzuk, akkor elég káros lehet. Növelheti az oldal betöltödési sebességét és nagyon zavaró, ha a weboldal betöltödése után egyből megjelenítjük. Kerüljük a használatukat. Ha mindenképpen videót szeretnénk használni, akkor azt a Youtube-ról vagy más videómegosztó portálról töltsük be.


Zenék és egyéb hanghatások


Ezeket amennyire tudjuk kerüljük. Egy idő után biztos, hogy mindenkit idegesíteni fognak, ráadásul fölösleges erőforrásokat vesznek el. Csak akkor érdemes használni őket, ha a weboldal jellege megkívánja.


Kényelmetlen vagy lehetetlen navigálás


A legbiztosabb módja egy látogató elriasztásának az, ha nem tudja, hogy merre navigáljon tovább. Ne rejtsük el a menüt és figyeljünk oda, hogy a látogató mindig tudja, hogy éppen hol van. Kerüljük a túl egyedi kialakítást a weboldal esetében. Felhasználóinknak már van egységes kialakult elképzelése, hogy hogyan tudnak navigálni a honlapokon és nem fogják az időt azzal tölteni, hogy próbálják kiismerni. Törekedjünk az egyértelműségre, letisztultságra.


Animált képek


Véleményem szerint az egyik legdurvább hiba amit el lehet követni. Egy-két animált kép (gif) még akár jól is nézhet ki a weboldalon (pl.: Google kereső is szokta alkalmazni), de korszerűtlen hatást keltenek. Törekedjünk az egyszerűbb css-el megoldható, modern és látványos animációkra. Persze ezeket is csak mértékkel használjuk.


Flash használatát mellőzük


Régebben népszerűek voltak a flash-ben készült oldalak. Én is készítettem párat. Manapság viszont kerüljük a használatukat, mert a keresők nem tudják olvasni és mobil készülékek sem támogatják.


CMS-re (tartalomkezelő rendszerek) utaló jelek


Ez a pont egy kicsit furcsának tünhet, de mindenképpen ki szerettem volna emelni, mert engem személy szerint zavar, mikor a favicon (böngésző fülén megjelenő kép) vagy esetleg a megjelenő szöveg elárulja, hogy milyen cms-ben készült a weboldal. Azon kívül, hogy arra utal, hogy a készítője figyelmetlen, még veszélyes is. Ha valaki meg akarja támadni az oldalt, akkor az ilyen hiba segíti benne.


Reklámok


Ezeket amennyire csak lehet kerüljük. Ha viszont szükséges az oldalon megjeleníteni, akkor azt egy külön oldalon tegyük, de semmiképpen se zavarjuk vele össze senkit és kerüljük a tolakodó reklámokat is.


Regisztráció


Ne legyenek illúzióink. A látogatók többsége, ha nem tud egy tartalmat megnézni csak ha regisztrál, akkor inkább megkeresi máshol. Nem fogja az idejét arra áldozni, hogy kitölt egy űrlapot és akkor talán megkapja a kívánt tartalmat. Csak indokolt esetbe használjuk a regisztrációt tartalomelérés céljából.


Természetesen ez nem az összes hiba, amit elkövethetünk. Véleményetek szerint milyen hiba fordulhat még elő?




Kérem értékelje a cikket! (1-től 5-ig)

Jelenleg: 4.4 / 5 (8 szavazat)

Köszönöm a szavazatod.
Már értékelte ezt a cikket.

Nincs hozzászólás a(z) Alapvető hibák a weboldalkészítésnél bejegyzéshez
Szóljon hozzá, reagáljon Ön is
Köszönöm a hozzászólását. Jóváhagyás után megjelenik majd az oldalon.
Név mező kitöltése kötelező

Üzenet mező kitöltése kötelező